برگزاری جشن پادشاه مزلیکازی( Mzilikazi) در مهلاندللا (Mhlahlandlela)

جشن سنتی قبیله بزرگ اندبله در زیمبابوه

مراسم یادبود هر سال در مهلاندللا (Mhlahlandlela)، جایی که آرامگاه پادشاه فقید است، بر روی تپه ای به نام انتومبن (eNtumbane)، واقع در نزدیکی محل دفن او برگزار می شود. مهلاندللا، واقع در 22 کیلومتری شهر بولاوایو، در امتداد جاده قدیمی گواندا، آخرین پایتخت پادشاه مزلیکازی (Mzilikazi) است. امسال بیست و یکمین بزرگداشت پادشاه مزیلیکازی است. تشبالالا (مسئول برگزاری این جشن) گفت: این بزرگداشت یک مراسم بزرگ است و طیفی وسیعی از جشن ها و فعالیت های سنتی را در بر می گیرد. وی گفت: این رویداد فعالیت های مختلفی خواهد داشت. شامل اجرای آهنگ ها، رقص ها، رژه آمابوتو، شعر، و شرکت خانم ها با سخنرانان مختلف است.

جشن پادشاه مزلیکازی از سال 2000 هر ساله در مهلاندللا که جایگاه سلطنتی او بود برگزار می‌شود. در آنجا، سنت‌های قوم اندبله مانند یوکوبیکا انکوسینی (ukubika eNkosini)، فرآیندی که از روح پادشاه درخواست می‌کند تا از رعایایش استقبال کند و مراسم را ارج بنهد، انجام می‌شود. تشبالالا گفت که اعضای قبیله سلطنتی خومالو این جشن سنتی را انجام می دهند و همچنین از همه استقبال می کنند. تشابلالا گفت که شرکت کنندگان باید کفش های خود را در مکان مقدس با رعایت آداب مقدس در بیاورند. در مکان مقدسی که سنگ قبر پادشاه در آن نصب شده است، هیچ کفشی مجاز نیست. همچنین مردم تشویق می‌شوند که لباس سنتی بپوشند. به عنوان بخشی از این جشن، از شرکت کنندگان با آبجو سنتی سورگوم و ضیافتی شامل گوشت های مختلف پذیرایی می شود. او در محل این رویداد گفت، این سنگ قبر جایی را نشان می دهد که پادشاه در زیر درخت اومخایا، استراحت می کرد. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند با زندگی‌نامه‌ای پادشاه فقید آشنا شوند و بینشی از زندگی و دستاوردهای او ارائه دهند.

سخنرانان برجسته در این رویداد شامل اعضای قبیله سلطنتی خومالو، روسای بخش های مختلف استان های ماتابلند و میدلنر، فرماندهان، مورخان، و نمایندگانی از موسسات سنتی و فرهنگی و گروه های مختلف خواهند بود. تشبالالا مردم را تشویق کرد تا آگاهی خود را در مورد این رویداد فرهنگی گسترش دهند. پادشاه مزلیکازی، که به دلیل مهارت و رهبری نظامی خود بسیار شناخته شده است، از یک رئیس خومالو و در اوایل دهه 1820 تحت فرمان زولو شاه، شاکا خدمت کرد. او زولولند (یک منطقه) را با گروه کوچکی از قبیله خومالو و سایر افراد ترک کرد و در نهایت قوم قدرتمند ندبله را در جایی که اکنون به نام جنوب زیمبابوه شناخته می‌شود، تأسیس کرد. دستاورد او به موفقیت او در ایجاد یک ملت متحد متشکل از قبایل مختلف شناخته می شود که شامل استان های امروزی ماتابلند شمالی، ماتابلند جنوبی و میدلند می شود. پادشاه مزیلیکازی در 5 سپتامبر 1868 درگذشت.

https://www.chronicle.co.zw/king-mzilikazi-celebrations-set-for-mhlahlandlela

کد خبر 16942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =